Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Najaar

PW45 - 11-11-2016 | door Lieke Mitrov-Winkelmolen
“Goedemorgen, met uw zorgverzekeraar, hoe kan ik u van dienst zijn? Wat vervelend mevrouw, dat u uw heup heeft gebroken. Nu heeft u een heupprothese nodig?”
Najaar

Ai, u wilt graag naar het ziekenhuis bij u om de hoek? Tja, voor dat ziekenhuis waren we dit jaar een beetje zuinig met de zorginkoop, dus daar kunt u in 2016 niet meer heen.”

“Ja, het budget was in oktober al op, maar de kosten drukken, weet u? Wij gaan er namelijk van uit dat niet meer mensen hun heup breken dan nodig en dat lijkt nu toch gebeurd te zijn. Nee, dat is inderdaad niet makkelijk te voorspellen, maar we doen altijd een mooie schatting met het ziekenhuis. En dan gaan we er een beetje onder zitten qua aantal behandelingen die we vergoeden. Anders wordt er misschien misbruik gemaakt met onnodig nieuwe heupen.”

“Maar weet u, er is eigenlijk helemaal geen probleem. In Maastricht hebben we namelijk zorg over! U kunt daar in 2016 nog terecht. Of u kunt natuurlijk ook wachten tot 2017. Mag u zelf kiezen. Wij komen dan niet onze belofte van vrije keuze voor zorgverleners na, maar vinden keuzevrijheid toch best belangrijk hoor.”

“Wat zegt u? U wilt toch dit jaar nog graag in uw eigen woonplaats behandeld worden? Tja, dat gaat nu eenmaal even niet mevrouw, helaas. Ik kan u als advies meegeven voortaan uw heup te breken in het voorjaar. Kan ik u verder nog ergens mee helpen? Geen vragen meer? Dan wens ik u een prettige dag. En graag tot ziens in 2017.”

Document acties

gearchiveerd onder: Zorgverzekeraars
Back to top