Keuzestress
Overal waar we komen, worden we geconfronteerd met keuzes, over de kleur broek die we aantrekken, de tv-serie die we kijken, de energieleverancier die we willen, over de zorgverzekering, arts, apotheek en ziekenhuis die we prefereren. Ga zo maar door.
De Nederlandse burger wordt keer op keer overspoeld met keuzes, maar ook met informatie die hij kan gebruiken bij het maken van een keuze.
Dat geldt ook voor de betrokkenheid van een patiënt bij zijn behandeling. Ook hierin moet de keuze van de patiënt worden meegenomen en hopelijk weegt deze even zwaar of zelfs zwaarder dan de visie van de zorgverlener.
Maar heeft de patiënt wel de juiste bagage voor het maken van zo’n belangrijke keuze? Hij wordt overspoeld door informatie van de arts en apotheker, maar ook van de Consumentenbond, Radar, Facebook, blogs en andere social media.
Neem de discussie over het vaccineren van kinderen, wel of niet doen? Op basis van welke informatie kan iemand een weloverwogen keuze maken?
Staan we als zorgverleners eigenlijk wel voldoende stil bij welke factoren allemaal een rol spelen bij het maken van keuzes door patiënten rondom hun behandeling? Moeten wij niet meer oog moeten hebben voor de omgevingsfactoren van patiënten? Moeten wij als specialisten niet meer doen om patiënten te voorzien van de juiste informatie en met hen bespreken wat zij weten en wat zij willen, zodat uiteindelijk de beste keuze gemaakt kan worden?
Want zeg nu zelf, de keuze is reuze.