Lang, langer, langst
Als je een aanbod krijgt van een paar duizend euro extra inruil op je auto, dan weet je dat er een nieuw model aankomt. Men moet van de oude voorraad af.
Bij abonnementen gaat dat ook op: is de aanbieding opvallend aantrekkelijk, dan zit je er óf lang aan vast, óf er staat wat te gebeuren in de markt.
Systeemhuizen van de bestaande apotheeksystemen bieden nu aantrekkelijke korting als je voor langere termijn tekent. Zevenjaars contract; ik heb zelfs een tienjaars contract zien langskomen, met een korting die niet echt geweldig was. Dan is er dus meer aan de hand.
Zou men toch bang zijn voor de twee nieuwkomers op de markt?
Het lijkt erop. De oude systemen worstelen met een platform waarin veranderingen niet echt makkelijk zijn door te voeren. Hier geldt het waterbed-principe; druk je links, dan komt er rechts wat omhoog.
Met allerlei grote vernieuwingen in het verschiet – ik noem LSP-uitbreiding, medicatieproces, MFB’s (nu ook voor de medicatiesignalen!) – is de afdeling planning niet te benijden.
Zonder het werk te bagatelliseren, durf ik wel te zeggen dat dit een stuk vlotter gaat op een moderne architectuur. Denk dus na voor je een heel lange verbintenis aangaat! Bij een goed pakket stap je niet over, ook niet als je contractduur maar een jaar is.