Computer says no!
Voor alle vragen van de klant raadpleegt Carol haar computer en het antwoord is steevast: “Nee!” Persoonlijke wensen en behoeften doen er niet toe. Wat telt is het protocol.
Doen wij dat in de apotheek anders? Het aangevraagde geneesmiddel gaat eerst door de medicatiebewakingsmolen, passeert de preferentietrechter en wordt uiteindelijk omgezet in het generiek dat op dat moment wél verkrijgbaar is. Bij alle blokkades, niet vergoed of niet beschikbaar, maakt de apotheker een individuele afweging over gezondheidsrisico’s, kosten en urgentie, toch? Het is al heel wat als de patiënt na deze exercities het pand binnen tien minuten kan verlaten.
Meneer Peters neemt direct na overhandiging van het recept al een voorschotje op de procedures met de dringende vraag: “U gaat toch niet moeilijk doen, hè?!”
Koopgemak is een eerste vereiste om aantrekkelijk te blijven op de geneesmiddelenmarkt. Ten minste 10% van de Nederlanders bestelt geneesmiddelen via internet, blijkt uit recent onderzoek. Opvallend is dat alleen de perceptie van de kwaliteit van het middel onderzocht is, niet het gezondheidsrisico van ongecontroleerd gebruik.
Een krantenberichtje vermeldt een man die schijnbaar is overleden door voorhoofdsholteontsteking. Na onderzoek bleek het echter te gaan om een allergische reactie op illegaal via internet verkregen antibiotica. Risicoafwegingen bij geneesmiddelgebruik zijn soms moeilijk, maar altijd noodzakelijk.