Oerwoud
Ik zie enkele vragende gezichten in het publiek, maar we zijn daadwerkelijk samen in het oerwoud beland. Het oerwoud van de farmacie! Apothekers, apothekersassistenten, artsen en cliënten; wij zijn tot elkaar veroordeeld tot een onbegrijpelijke wirwar van regels. Houd elkaar goed vast, samen komen we er wel.
Hoor ik goed dat u verzekerd bent bij Zilveren Kruis? Gaat u daar maar staan met uw recept voor 365 stuks amlodipine, dan krijgt u zo alles in een keer mee. Heeft uw vrouw het ook voor een jaar aangevraagd? Ik zie echter op het recept dat dit gaat om negentig stuks amlodipine met drie herhalingen. Ai, dat wordt toch terugkomen over drie maanden, ben ik bang.
En u meneer, met uw prachtige hoed, kan ik u helpen? U heeft ook een recept voor 365 stuks amlodipine? Dat mag ik helaas niet leveren, want u bent verzekerd bij CZ. Hooguit voor drie maanden met daarbij drie herhalingen. Akkoord? Dan ga ik zorgen dat dit zo voor u klaar staat. Het verbandmateriaal dat u vorige keer hier had gehaald zult u echter ergens anders moeten halen, waarschijnlijk bezorgt de postbode het volgende week thuis. Volgende cliënt! Recept voor vette gazen en wat tape, mevrouw? U bent verzekerd bij VGZ zie ik. B4-code aanwezig, hartstikke mooi. Klein momentje, dan kunt u het zo meenemen!”
Is deze situatieschets absurdistisch? Misschien. Is het de harde realiteit? Jazeker. Ik krijg de regels, mitsen en maren bijna niet uitgelegd aan mijn team. Hoe kan ik dan verwachten dat de cliënt dit bizarre bolwerk van regels begrijpt?