TripAdvisor-pillen
Goede timing. Je bent nog aan het nagenieten en eventuele slechte ervaringen zitten nog vers in het geheugen.
Als je een reis gemaakt hebt, word je gevraagd je ervaring te delen. Maar als je een geneesmiddel gebruikt, wordt zelden naar je ervaring gevraagd. Ja ik weet het wel, er is een eerste- en een tweede-uitgiftegesprek. Dat is ook prima. Maar waarom zou je het daarbij laten? Waarom wordt niet per mail periodiek gevraagd naar ervaringen? Positieve (verminderen de klachten?) en negatieve (ervaart u bijwerkingen?). En wat is het beloop? Gaan de bijwerkingen over, of juist niet?
Natuurlijk gaat elke vergelijking met een reisbeoordeling volledig mank. En natuurlijk is de TripAdvisor-manier
niet zo zinvol bij geneesmiddelen. Wil het zinvol en bruikbaar zijn, moet de juiste informatie op de juiste momenten goed gestructureerd worden uitgevraagd. Zoals dat bijvoorbeeld voor een aantal geneesmiddelen bij Lareb Intensive Monitoring gebeurt.
En hoe mooi zou het niet zijn als deze ervaring van de patiënt ook gedeeld wordt met de zorgverlener? Zodat het besproken kan worden met de patiënt op het volgende consult of het tweede-uitgiftegesprek? En zo onderdeel wordt van het zorgproces?
En als we al die informatie landelijk bij elkaar brengen en door experts laten analyseren en interpreteren, dan levert dat een schat aan nieuwe kennis op.
Als die kennis weer gedeeld wordt met zorgverleners en patiënten wordt iedereen daar beter van.