Ongevraagd advies
Supermarkt verkoopt UAD-medicatie, gewoon in het schap.
Ik deel uiteraard de mening van het Instituut Verantwoord Medicijngebruik en de Consumentenbond dat het belangrijk is dat een deskundig persoon aanwezig is om advies te geven en te waarschuwen voor eventuele bijwerkingen en gezondheidsrisico’s. Als de klant dit wenst, kan via een scherm in de winkel contact worden gezocht met een drogist. Advies op afstand, maar daarvoor moet de klant dan wel zelf het initiatief nemen.
Hoewel uit eerder onderzoek is gebleken dat mensen lang niet altijd de bijsluiter lezen of advies vragen, blijkt de inspectie het niet zo belangrijk te vinden dat actief wordt nagegaan of behoefte is aan advies. Een bordje met een verwijzing ophangen, zou voldoende zijn.
Of het nu om UAD of AV-middelen gaat, een kennis vertelde laatst hoe makkelijk het in de praktijk kan misgaan. Hij kwam thuis en zag wat tabletten op tafel liggen. Deze bleken van zijn zoon te zijn, die een paar dagen eerder bij een supermarkt allergietabletten had gekocht.
Behoefte aan advies had hij niet, hij had gewoon één van de doosjes gepakt die onder ‘allergie’ stonden uitgestald. Simpel toch? Hij had de tabletten een paar dagen gebruikt, maar was toch wat teleurgesteld in het effect.
Geen wonder, het bleken broomhexinetabletten te zijn.