Reminder
Het apotheekteam heeft soms een herinneringsfunctie.
Waar de ene patiënt aangaf het heel handig te vinden meer inzicht te kunnen krijgen in haar medicijngebruik in bepaalde periodes, zag de andere persoon deze voordelen in mindere mate. En dat was ook wel een logisch resultaat; het effect en de acceptatie van een interventie zijn uiteraard afhankelijk van de individuele voorkeuren en behoeften van de patiënt.
Als de therapietrouw of ziektecontrole al hoog is, is de ruimte voor verbetering beperkt. Sommige patiënten in het onderzoek gaven aan dat ze wel voordelen zien voor anderen, maar dat ze voor zichzelf een herinneringsfunctie niet zo nodig vonden.
Dat we als apotheekteam soms ook een herinneringsfunctie hebben, ondervond ik vandaag. Eén van de assistenten hielp een mevrouw aan de balie, die voor haar man medicijnen kwam ophalen. Nadat ze de geboorte-datum had gevraagd, feliciteerde de assistent spontaan mevrouw met de verjaardag van haar man: “Wat toevallig dat u hier nu vandaag komt!”
Het werd even stil aan de andere kant van de balie. De gezichtsuitdrukking van mevrouw verraadde al dat ze hier niet bij had stilgestaan. Ze sloeg haar hand voor haar mond: “Oh, wat erg, dat ik dat na veertig jaar gewoon vergeten ben ...!”