Verwarring Forte
Fraxiparine wordt... Fraxiparine Forte! Hoera! Briljant!
Dat de naamgeving van de merk-namen van nadroparine verwarrend is, weten de mensen in het veld al lang. Maar blijkbaar vond de fabrikant dit zelf, zo’n dertig jaar na de introductie van het middel, toch eindelijk ook. Dus wilde deze er iets aan doen.
Ik stel mijzelf dan een Mad men-achtige setting voor, waarbij het marketingteam gebriefd werd en een opdracht kreeg met de deliverable: een nieuwe, niet-verwarrende merknaam. In mijn gedachten zie ik meet-ups, waarin het woord agile wordt genoemd. Uren en uren worden hierin gestoken, maar de perfecte naam komt maar niet naar boven.
Tot de stagiair het waagt om haar vinger op te steken en met de ‘Eureka!’-naam komt. De naam met geen enkele kans op verwisseling! Een naam die ab-so-luut niet tot verwarring kan leiden bij patiënten of zorgverleners. Foolproof! Komt ie: Fraxiparine en … Fraxiparine Forte! Hoera! Briljant!
De stagiair krijgt een pluim, er volgt een grote logistieke operatie om alles om te zetten, de hoge kosten voor deze hele operatie worden doorberekend aan de verzekerden. Maar goed: patiëntveiligheid staat voorop.
Ik ben benieuwd naar de CMR-lijst van volgend jaar.