Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Advies

Misschien kunt u dit soort vragen voortaan beter bij de apotheek stellen.

PW50 - 11-12-2020 | door Nancy Valentin-Ong, apotheker in De Lier
Laatst moest ik met mijn dochter van anderhalf jaar oud “even snel” naar de drogist om billendoekjes te halen. Anderhalf jaar betekent in haar geval goed kunnen lopen, vliegensvlug zijn en grijpgrage handjes hebben. De drogisterij met allemaal mooie kleurige artikelen op grijphoogte is dus altijd een exercitie die erg goed gemanaged moet worden. Met andere woorden: kind optillen en niet meer loslaten.
Advies

Vanwege het virus moet je tegenwoordig ook een mandje pakken bij binnenkomst. Met een mandje aan je ene arm en een dreumes op je andere arm is het geen prettig ontspannen bezoekje.
Redelijk snel kwam ik bij de kassa waar gelukkig maar één klant voor mij aan de beurt was. Helaas had ik iets te vroeg gejuicht. De klant vroeg aan de drogisterijmedewerkster welk antihistaminicum ze moest kiezen voor haar zoontje van 7 jaar. De medewerkster keek een beetje glazig uit haar ogen en pakte toen de verschillende opties uit het schap en begon van het eerste doosje de bijsluiter te lezen. Toen pakte ze het tweede doosje en herhaalde dit.

Na vijf minuten “geduldig” wachten was het gewicht van mijn dochter verdubbeld, althans, zo voelde het. Op een gegeven moment heb ik hun onderonsje onderbroken en ongevraagd mijn advies gegeven. Ik eindigde met: “Sorry, maar misschien kunt u dit soort vragen voortaan beter bij de apotheek stellen. Dat leverde mij een vuile blik van de drogisterijmedewerkster op. Oeps, maar sorry, not sorry.

Document acties

gearchiveerd onder: Advies, Drogist, Apotheek

Reacties

14-12-2020 09:50
F.J.M van den Houdt (461233) zegt:

Reactie van Lyda Blom, apotheker. Lid van de Raad van Toezicht, Certificerend Orgaan voor de Drogisterijbranche. Voormalig docent apothekersopleiding Universiteit Utrecht.


Apothekers en drogisten: samenwerken of concurreren? Apotheker Nancy Valentin-Ong meldde in haar column van 11 december jl. dat zij een drogistmedewerker inhoudelijk te hulp schoot bij de geneesmiddeladvisering aan een (andere) klant.
Wel jammer dat dit voortkwam uit eigen belang (wachttijd), niet zozeer uit een professionele overweging. Desalniettemin kan dit de start zijn van een structurele samenwerking met de drogist, tenzij de apotheker kiest voor concurrentie. Mijn voorkeur heeft samenwerking.
Drogisterijen zijn het belangrijkste distributiekanaal voor zelfmedicatie (607,9 miljoen omzet in 2019 versus 79,1 miljoen voor apotheken www.neprofarm.nl/marktcijfers/zelfzorgmarkt-2019). Drogisten zijn wettelijk verplicht om bij UAD geneesmiddelen verantwoorde zorg te leveren, dit is uitgewerkt in een certificeringssysteem, met als belangrijke pijler de advisering op basis van zelfzorgstandaarden door gediplomeerde (assistent) drogisten (opleidingsniveau MBO-4 niveau).
Samenwerking tussen apothekers, drogisten en huisartsen kan bijdragen aan de medicatieveiligheid van consumenten. Denk aan afspraken over (uniforme) zelfzorgadvisering, wanneer en hoe onderling doorverwijzen, te voeren assortiment, gezamenlijke bijscholing. Wat de mogelijkheden van deze samenwerking zijn wordt momenteel onderzocht door het NIVEL (Proeftuin Brummelen 2019).

Back to top