Garantie
Het is mooier het preferentiebeleid te schrappen, maar dat lijkt een brug te ver.
Met dit in gedachte weet je meteen wat de leveringsafspraken van verzekeraars met leveranciers van preferente middelen waard zijn. Ik snap dat als je net de laagste prijs heb uitonderhandeld, de leverende partij niet akkoord zal gaan met een hoge boete bij niet kunnen leveren. In het contract zal ook iets staan over een inspanningsverplichting. We weten inmiddels wat dat in de praktijk waard is.
In januari hebben we de gebruikelijke wenperiode; uw verzekeraar wijst een ander label aan, maar dat is op dat moment niet verkrijgbaar. De berekenende patiënt vraagt vervolgens nogmaals een herhaling aan van het oude vertrouwde label. Veel werk voor het apotheekteam dus en niet altijd even prettige gesprekken aan de balie. De opmerking “de patiënt is vrij in zijn keuze van verzekeraar” kun je beter niet maken, is onze ervaring.
Het aanwijzen van meerdere preferente middelen binnen een bepaalde inkoopprijs-bandbreedte zou erg veel verschil uitmaken. Een mogelijkheid tot uitwijken, maar tevens een enorme stimulans voor de betreffende fabrikanten om wél te leveren. Heb je aan het begin van de preferentieperiode je voorraad niet op orde, dan gaat de concurrent leveren. En zie dat maar weer eens terug te halen. Mooier zou zijn het preferentiebeleid te schrappen, maar dat lijkt een brug te ver.