Risico's
“Sjonge, bij de supermarkt doen ze niet zo moeilijk.”
We denken dat we beslissingen nemen op basis van rationaliteit, maar onbewust spelen allerlei psychologische effecten een rol in onze besluitvorming en risico-inschatting.
De podcast deed me denken aan het IVM-onderzoek waaruit bleek dat consumenten de risico’s van zelfzorggeneesmiddelen kunnen onderschatten, maar hun kennis hierover juist overschatten. Ik heb het niet wetenschappelijk onderzocht, maar zie momenteel iets vergelijkbaars gebeuren met de coronazelftest. Dagelijks verrast het me hoeveel mensen we adviseren een afspraak te maken bij de GGD. Soms willen mensen graag een test in huis hebben “voor het geval dat”, maar veel vaker blijkt uit het gesprek dat sprake is van bestaande klachten of dat men in contact is geweest met iemand die positief is getest. Dus precies de situaties waarvoor de test juist niet is bedoeld.
Niet iedereen blijkt goed op de hoogte van doel en betrouwbaarheid van de zelftest. En als het besluit om deze te gaan kopen in de apotheek al is genomen, staat men niet altijd meer open voor ons advies: “Sjonge, bij de supermarkt doen ze niet zo moeilijk.”