Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Spoed

Kunt u de aanvraagtijden iets oprekken om zo betere zorg te verlenen?

PW42 - 22-10-2021 | door Lieke Mitrov-Winkelmolen, ziekenhuisapotheker
In drukke diensten leer je heel goed prioriteren. De vraag waarbij je de dosering moet berekenen van een antidotum omdat de patiënt nu een massale bloeding heeft, of waarbij je moet nadenken over een behandeling bij een intoxicatie bij een instabiele patiënt, heeft prioriteit boven de vraag over de manier waarop je een tablet per sonde kan toedienen of het checken van een protocol.
Spoed

Soms bel je een arts, die opneemt met: “Ik reanimeer, bel later terug!” Soms volstaat een simpele “nu even niet” tegen de apothekersassistent wanneer die met een vraag aan je bureau staat. In het ziekenhuis begrijpen wij dit van elkaar en komt dit nou eenmaal voor. Spoed is namelijk spoed. En spoed moet nu meteen.

Hoe anders is dat als je bij een groothandel werkt. Dan neem je vanaf vrijdagmiddag 14.00 uur geen bestellingen meer aan die je op vrijdagmiddag, zaterdag, zondag óf maandag (!) kan leveren zonder hieraan het woord ‘spoedbestelling’ en de ‘spoedkosten’ van € 200 te koppelen. Immers, spoed betekent zo’n 84 uur na aanvraag, toch?

Lieve collega’s van de groothandel, u werkt in/voor de zorg. Om op vrijdagmiddag 14.00 uur de boel dicht te gooien voor leveringen op maandag, is misschien nét iets te veel gericht op het op tijd thuis willen zijn voor het weekend dan op het leveren van goede zorg. Wellicht kunt u de aanvraagtijden iets oprekken, om patiënten toch goed te kunnen helpen zonder het ziekenhuis op onredelijke kosten te jagen. Wel zo efficiënt. Dank u wel.

Document acties

Back to top