Kennis delen
Communicatie is essentieel voor optimaal geneesmiddelgebruik.
In de apotheek merkte ik het al en ook in mijn huidige werk als medical adviser – waarbij ik medisch-inhoudelijk verantwoordelijk ben voor geneesmiddelen voor borstkanker – is het eigenlijk niet anders: communicatie is essentieel voor optimaal geneesmiddelgebruik. Waarbij we ons steeds moeten realiseren hoe complex de materie van geneesmiddelen en hun werkingsmechanismen is.
Het paradoxale is dat het heel makkelijk is om informatie op een ingewikkelde manier te delen, maar heel moeilijk om het eenvoudig te doen. Denk aan de onleesbare bijsluiters. Wij bieden patiëntfolders aan die op taalniveau B1 zijn geschreven, als onderdeel van de beyond the pill-service. Dit doen we samen met patiëntenorganisaties en instanties die zijn gespecialiseerd in laaggeletterdheid. Net als in de apotheek geldt in de farmaceutische industrie dat het belangrijk is te luisteren en te handelen naar de wensen van patiënten, hun naasten en de zorgverleners om hen heen. Zij zijn de ervaringsdeskundigen met een schat aan kennis, van wie we veel kunnen leren.
Het doel is niet dat wij het uitleggen, het doel is dat de ander het begrijpt. Laten we die taak blijven vervullen, hoe ingewikkeld soms ook.