Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Niet zo commercieel

Eerste ervaring met een nieuw geneesmiddel is idealiter een goede.

PW25 - 24-06-2022 | door Iris Beerthuis, apotheker en medical adviser Novartis
Enige tijd geleden sprongen mijn collega en ik een gat in de lucht toen een oncoloog positief reageerde op ons verzoek voor een afspraak in het ziekenhuis. Niets bijzonders zou je denken voor een farmaceut die vaker met artsen in gesprek is. Ware het niet dat deze oncoloog erom bekend stond dat zij zelden tot nooit mensen uit de farmaceutische industrie ontving.
Niet zo commercieel

Ten tijde van de introductie van een nieuw geneesmiddel kunnen de afspraken die wij met de behandelaren maken echter juist veel toevoegen ten opzichte van het leveren van het geneesmiddel alleen. De eerste ervaring met een nieuw geneesmiddel is idealiter een goede, zowel voor de behandelaar als voor de patiënt.

Duidelijke en eerlijke voorlichting rondom de indicatiestelling, effectiviteit en veiligheid, alsmede praktische zaken rondom het gebruik van een geneesmiddel kunnen hieraan bijdragen. Deze onderwerpen kwamen ook terug in onze presentatie voor de betreffende oncoloog.

Na afloop vroegen wij haar hoe zij het gesprek had ervaren, wetende hoe weinig farma ‘welkom’ was in haar spreekkamer. Zij gaf aan dat ze het interessant en informatief vond en zoals ze letterlijk zei: “Niet zo commercieel”, waarbij ze ons een grote glimlach gaf en wij haar vertrouwen in ons voelden groeien. Bovendien voelde het alsof we ons hadden bewezen als partner in de gezondheidszorg.

Document acties

Back to top