Opbouwen
Alles gericht op samenwerking in de eerste lijn.
Dan kun je denken aan projecten voor communicatie in de zorg, de sociale kaart, het slim gebruiken van hulpmiddelen, valpreventie, niet-aangeboren hersenafwijkingen en noem maar op. Alles gericht op samenwerking in de eerste lijn.
De gelden die nodig zijn voor deze projecten komen van de zorgverzekeraar. Daar ziet men dat deze samenwerking de zorg ten goede komt en ook besparingspotentieel heeft. Een kleine aanpassing kan soms zorgen voor een sterke verlaging van de duurdere zorgvraag.
Bijkomend voordeel is het netwerk dat ontstaat tussen de zorgverleners die elkaar voorheen alleen maar kenden op papier. De bijeenkomsten zorgen voor meer begrip en soms zeer korte lijnen. Zorg dichtbij en rondom de patiënt, mogelijk gemaakt door de zorgverzekeraar, te mooi om waar te zijn?
Bij diezelfde verzekeraar zijn andere afdelingen bezig met het landelijk inkopen van bepaalde zorg. De hulpmiddelen bijvoorbeeld. Of men gooit keihard een formularium, zoals het longformularium, onderuit middels het preferentiebeleid. Over contraproductief gesproken.
De eerstelijnszorg heeft leren samenwerken. Nu de verschillende afdelingen bij de zorgverzekeraars nog.