Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigatie

Patiëntcontact

Dát is onze kracht als lokale apotheker.

PW12 - 25-03-2022 | door Nancy Valentin-Ong, apotheker in De Lier
Bijna geen van mijn studievriendinnen werkt in een openbare apotheek. Laatst is er weer eentje overgestapt naar the dark side, de industrie dus, zoals we met elkaar grappen. Door diezelfde vriendinnen werd me gevraagd of ik patiëntencontact nog wél leuk vind. In een reflex dacht ik aan de cliënt die van de preferente vezels niet kan poepen en tierend beschreef wat dat met zijn reet (dat zei hij echt) doet. Ik geloof hem op zijn woord.
Patiëntcontact

Maar er is ook ander patiëntencontact. Laatst had ik de eer een moeder van materialen en geneesmiddelen te voorzien voor haar terminale dochter. Zaterdag om 12 uur bracht ik op verzoek van de huisarts met spoed een katheter. Even later belde de huisarts omdat ze voor de nacht nog contact zou hebben met de moeder. Daar zou mogelijk nog een recept uit volgen en of dat oké was voor mij. Dat recept volgde inderdaad om 22 uur en om 22.30 uur heb ik morfine en midazolam gebracht. De moeder was mij achteraf erg dankbaar, terwijl ik het niet meer dan vanzelfsprekend vond. Ze benadrukte dat ze het zo fijn vond dat alles zo makkelijk en zorgeloos werd geregeld.

Dát is onze kracht als lokale apotheker. Een directe lijn met de voorschrijver, persoonlijk contact met de patiënt of diens verzorger en snelle levering. Daarmee geven we toekomstige nabestaanden twee heel belangrijke dingen: tijd met hun geliefde en stressvrije laatste uren. Ik ben blij dat ik hun dat heb kunnen geven. Ik kan het alleen niet the bright side van ons vak noemen, daarvoor is de aanleiding te donker.

 

Document acties

gearchiveerd onder: Patiëntcontact
Back to top