Voor de patiënt
Kwaliteitsprofiel
De KNMP lanceerde eind april het kwaliteitsprofiel op apotheek.nl. Toen werd het voor de patiënt mogelijk om het kwaliteitsprofiel van apotheken in te zien. De zeven kenmerken van het kwaliteitsprofiel maken de kwaliteit van de zorg die een apotheek levert inzichtelijk. Hiermee zijn apothekers de eerste individuele zorgverleners die aan het publiek openheid geven over hun kwaliteit van zorg.
Nieuwe service
Op 27 juni werd in de Rode Hoed een aanvullende service op het kwaliteitsprofiel gelanceerd. De patiënt kan nu ook met een filter aangeven, aan welke kenmerken van het kwaliteitsprofiel de apotheek moet voldoen. Na deze selectie verschijnen de apotheken op het scherm die gevestigd zijn in de opgegeven regio én aan de gewenste kenmerken voldoen. Met een handige tool van Google Maps ziet de patiënt direct waar een specifieke apotheek zich bevindt. Deze nieuwe service maakt het voor de patiënt mogelijk om een weloverwogen keuze voor een bepaalde apotheek te maken. Stel, het is voor een patiënt uitermate belangrijk dat een apotheek beschikt over een spreekkamer, dan kan hij nu een gerichte keuze maken.
Doorontwikkelen
Volgende stappen zijn een verdere verfijning en uitbreiding van de kenmerken... Vragen over het kwaliteitsprofiel kunt u stellen aan kwaliteitsprofiel@knmp.nl. Hier kunt u ook de actualisatie van het kwaliteitsprofiel van uw apotheek doorgeven.
Wilna Wind, directeur NPCF, zei bij de lancering van het kwaliteitsprofiel in april: “De NPCF is een groot voorstander van meer zelfregie voor de patiënt. Aan de hand van het kwaliteitsprofiel kunnen patiënten apotheken nu vergelijken op kwaliteit. Een prima ontwikkeling, zowel voor patiënten als apothekers.”